• 15 september 2021

3 manieren om uw mensen te helpen veerkrachtiger te worden

In onze VUCA-wereld is veerkrachtig zijn een steeds belangrijkere vaardigheid geworden.

Hoe kunnen we onze mensen helpen om veerkrachtiger te zijn? Hoe kunnen we de veerkracht in uw teams en uw organisatie vergroten?

 

1. Motiveer je mensen om te ontdekken wat ze nodig hebben om zichzelf te reguleren en zich gelukkig te voelen op het werk

Sinds de coronacrisis beseffen steeds meer organisaties hoe belangrijk het is dat werknemers zich goed voelen en nemen ze allerlei initiatieven om geluk op het werk te bevorderen.

Het is vooral belangrijk dat mensen ontdekken wat zij nodig hebben om te "zelfreguleren" en zij moeten de ruimte krijgen om dit te doen. Elke persoon is in dit opzicht verschillend. De ene zal vergaderingen weigeren, de andere zal halverwege de dag een wandeling maken en een derde zal ervoor zorgen dat hij zijn werkmails niet buiten de werkuren ontvangt.

Coach uw werknemers om erachter te komen wat zij nodig hebben om zich goed en ontspannen te voelen op het werk.

2. Investeren in zachte vaardigheden

Tot nog niet zo lang geleden waren carrières vrij lineair. Mensen bleven jaren bij dezelfde werkgever en kregen, als alles goed ging, een steeds hogere functie.

Tegenwoordig veranderen mensen 3 tot 7 keer in hun leven van loopbaan. Dit betekent dat zij zich telkens weer aan nieuwe omstandigheden moeten aanpassen en dat zij goed met uitdagingen moeten kunnen omgaan.

Hoewel er op de arbeidsmarkt veel vraag is naar "harde" technische en technologische vaardigheden, zijn het de "zachte" vaardigheden die mensen veerkrachtig maken in hun loopbaan en hen in staat stellen te doen wat nodig is om te slagen in hun baan.

Nu we meer vanuit huis werken en effectief moeten blijven samenwerken, zijn deze “soft” vaardigheden nog belangrijker dan ooit. Het is daarom van essentieel belang om te (blijven) investeren in de persoonlijke ontwikkeling en de soft skills van uw medewerkers.

3. Goede zelfkennis

En waar te beginnen?

"Zichzelf kennen is het begin van alle wijsheid", zei Aristoteles.

Als mensen zich bewust worden van wie ze zijn en ontdekken wat hun talenten en uitdagingen zijn, ontwikkelen ze een soort gereedschapskist voor veerkracht: manieren van denken (en dus gedrag) die hen helpen goed om te gaan met wat op hun pad komt.

Een moeilijke opdracht? Als u uw sterke en zwakke punten kent, weet u wanneer u beter een beroep zou doen op hulp van een collega.

Slechte communicatie op de werkvloer? Als u een goed idee hebt van uw persoonlijke communicatiestijl, weet u hoe u ruzies kunt vermijden die in cirkels blijven ronddraaien.

Stress? Als u precies weet waar u stress van krijgt en wat nodig is om weer helemaal zen te worden, kunt u uw stress weer de baas worden.

Kortom: goed functioneren begint met een grondig inzicht in zichzelf. Ik help u of uw medewerkers graag om zichzelf beter te leren kennen en hun potentieel beter te benutten!